Saturday 25 May 2013

KPD3016


REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL

Fakulti : Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia
Jabatan : Jabatan Pengajian Pendidikan
Semester : 2
Sesi         : 2012/2013
Nama Kursus : PENGAJARAN, TEKNOLOGI dan PENAKSIRAN 1
                          (Instruction,  Technology and Assessment 1)
Kod Kursus  : KPD3016
Jam Kredit  : 6 Jam
Prasyarat : Mesti telah lulus KPF3012, KPP3014, KPS3014


MAKLUMAT  PENSYARAH :

Nama                         
E-mail                        
Nombor Telefon       
Pejabat                        


SINOPSIS KURSUS


Kursus ini membincang dan membimbing pelajar membina kemahiran merancang pengajaran dalam lima aspek utama berikut: (a) menyatakan objektif pengajaran dan pembelajaran, (b) memilih dan menyusun kandungan dan bahan pengajaran (c) memilih pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran yang sesuai, (d) menyedia alat dan teknologi yang sesuai dalam proses pengajaran dan pembelajaran, (e) menyedia, memilih dan mengguna alat dan kaedah penilaian yang sesuai untuk menaksir dan menilai hasil pembelajaran. Pelajar akan mendapat kemahiran menyedia set rancangan pelajaran dalam sesuatu topik dalam mata pelajaran pengkhususan mereka.


COURSE SYNOPSIS


This course discusses and guides students to develop skills in five major planning aspects of the teaching process: (a) stating teaching and learning objectives; (b) selecting and planning of curricular materials and sequence of lessons; (c) selecting appropriate teaching approach, methods and techniques, (d) preparing the use of appropriate teaching-learning tools and technology; (e) preparing, selecting, and using appropriate tools and methods to assess and evaluate learning outcomes. Students will develop skills in the preparation of sets of lesson plans, based on the subjects they specialize.


RASIONAL KURSUS

Kursus ini menyediakan pelajar dengan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diperlukan sebagai seorang guru yang profesional seperti mana yang dihasratkan oleh negara dan masyarakat.


HASIL PEMBELAJARAN 

1. Menilai pelan pengajaran, penggunaan teknologi dan pentaksiran (C6)
2. Menyusun atur perlakuan selaras dengan pelan pengajaran, penggunaan teknologi dan pentaksiran yang dilaksanakan (C3, P3)
3. Mempertahankan pelan pengajaran, penggunaan teknologi dan pentaksiran yang dilaksanakan (A3, CS2)
4. Berkebolehan mengenalpasti masalah dalam pelan pengajaran, penggunaan teknologi dan pentaksiran, serta mencari penyelesaian alternatif (CTPS3)


KEMAHIRAN YANG BOLEH DIPINDAHKAN

1. Kemahiran membuat keputusan yang berjustifikasi dalam memilih pendekatan pengajaran
2. Kemahiran berkomunikasi dengan berkesan dalam perbentangan dan kerja berkumpulan
3. Kemahiran bekerja dalam pasukan dalam perbincangan kumpulan


RUJUKAN UTAMA

Arends, R. I. (2007). Learning to teach. (9 th ed.). Boston: McGraw Hill.

Moore, K. D. (2005). Classroom teaching skills (6 th ed.).Boston:
            McGraw Hill.

RUJUKAN TAMBAHAN

Bloom, Benjamin S., et. al. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook 1: Cognitive Domain, London: Longman)    

Tyler, R. W. (1990). Prinsip asas kurikulum dan pengajaran. Penterjemah Haji Kamaruddin Hussin dan Hazil Abdul Hamid. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Guskey, T. R. (1997). Implementing mastery learning (2nd ed). Belmont, CA: Wadsworth Publishing.

Heninich, R. Molenda, M. R. & Dmaldino S. E. (2005). Instructional media and technologies for learning (8th ed.). New Jersey, Prentice Hall. 

Holt, L. C. & Kysilka, M. (2006). Instructional patterns: strategies for maximising student learning. California: Sage Publication.

Barell, John (2007) Problem-Based learning: an inquiry approach. Corwin Press, Thousand Oaks.

Joyce, B., Weil, M. & Showers, B. (2002). Models of teaching (8th ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Lin, R. L. & Gronland, N. E. (2000). Measurement and assessment in teaching (8th ed.). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.  
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22. 
Shulman L. S. (2000). Teacher Development: Roles of
Domain Expertise and Pedagogical Knowledge, Journal of Applied Developmental Psychology 21(1): 129–135 

No comments:

Post a Comment